Dag mooi land - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Yiri Hamoen - WaarBenJij.nu Dag mooi land - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Yiri Hamoen - WaarBenJij.nu

Dag mooi land

Blijf op de hoogte en volg Yiri

29 April 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Bula Vinaka (alvast even oefenen voor Fiji). Ik zal jullie weer op de hoogte brengen van mijn laatste weekjes Nieuw Zeeland voordat ik naar het paradijs vertrek.

Van Queenstown ging ik Deep South. Het was alleen erg slecht weer vanwege een storm. Die storm heeft de westkust flink beschadigd, maar gelukkig ging ik naar Dunedin aan de oostkust. Het regende wel pijpenstelen dus heb niks van de stad gezien. Steilste straat van de wereld gezien: check. Voor de rest binnen verscholen. De dag erna ben ik langs The Catlins gereden. Een erg mooi gebied met zeeleeuwen en pinguïns. We stopten bij een strand om de zeeleeuwen te zoeken. Ik speurde het strand af en had niet door dat er een zeeleeuw zo'n drie meter naast me lag. Goede schutkleur haha. Ik heb er vier gezien en wat een beesten. Vooral de mannetjes zijn echt dik, maar met hun lompe lichamen kunnen ze op land nog zo'n 25km p/u rennen! Verder hebben we nog twee yellow-eyed penguïns gezien. Ze zijn van vacht aan het wisselen ofzo dus de rest lag verstopt uit te rusten. Het was een mooie route en ik eindigde de dag in Invercargill. De dag erna ben ik naar Milford Sound gegaan. Dit zijn fjorden aan de westkust, dus Sound is niet helemaal de goede benaming maar ach. De weg ernaartoe schijnt één van de mooiste snelwegen van de wereld te zijn. Ik moet toegeven dat het inderdaad wel erg mooi was, maar ik vond de boottocht tussen de fjorden door mooier. Aangezien het zulk slecht weer was geweest, waren er extra veel watervallen en de omgeving zelf is erg indrukwekkend. Ik zal een paar foto's erbij doen. Na Milford was het nog een aantal uur rijden terug naar Queenstown en moe maar voldaan kwam ik terug van mijn rondje Deep South.

Queenstown had ik natuurlijk al gezien dus heb nog een stevige hike gedaan en toen vond ik het niet erg om weer verder te gaan. Volgende halte Lake Tekapo. Onderweg reden we langs zulke mooie blauw/groene meren, niet normaal en op de achtergrond nog de bergtoppen met ijs... wauw. Dus in Tekapo weer een hike gedaan voor het uitzicht. (Ik noem het maar hikes, want een wandeling dekt de lading niet echt). Tekapo staat bekend om haar sterrenhemel en dat wilde ik ook wel zien. 's Avonds laat naar het meer gelopen, knipte mijn zaklamp uit, keek omhoog en werd stil. Holymoly! Het was adembenemend. Ik heb nog nooit zoveel sterren gezien en de milkyway zie je echt heel duidelijk. Als ik nog geen roeping had, dan had ik daar besloten astronoom te worden denk ik. Met zulke indrukken kon ik heerlijk slapen.

De dag erna naar Christchurch gegaan, maar dat had ik natuurlijk al gezien. Dus niks spannends beleefd en de volgende dag vertrok ik naar Kaikoura. Het was weer stralend weer. Aangezien hier diep in de zee een canyon is en door een bepaalde stroming, leven hier veel dolfijnen, zeehonden en walvissen. Ik had een walvissentocht geboekt. Lekker vroeg (07.15 uur), maar dan was de kans op zeeziekte kleiner. Ik wilde zo graag een walvis zien dus vol spanning tuurden we over het water op zoek naar de spout van de walvis. En ja hoor daar was Moby Dick! Het was een spermwhale (en nee er komt echt alleen water uit z'n spuitgat) en was zo rond de 18 meter. Even een weetje tussendoor. Weet je dat de grootste walvis ooit een Blue Whale was met een lengte van een Boeing 737 en zes keer het gewicht van de Boeing. Er konden makkelijk honderd mensen op zijn tong staan, maar zijn keelgat was zo klein dat hij kon stikken in een colaflesje. Vandaar dat Blue Whales kraal eten. De Spermwhale is de grootste walvis met tanden en kan een mens in een keer doorslikken, al zou hij dat willen. Ik heb uiteraard duizend foto's geschoten, maar ik vond het ook zo leuk hihi. Goed alles hier is indrukwekkend, maar whale watching staat ook zeker wel bovenaan mijn lijstje. Helaas geen spectaculaire jump gezien, maar ja kan niet alles hebben.

Doordat ik zo in-to-the-animals ben deze dagen, ben ik ook nog naar de seal colony gelopen. De zeehonden lagen daar lekker te zonnen op de rotsen en ik kon heel dichtbij komen. Of soms kwamen ze zelf dichtbij mij. Het blijven koddige beestjes en zo nieuwsgierig. Dus ik ben daar ook fijn een middag gaan zonnen. Alleen dan op een bankje, niet op de rotsen.

De dagen erna naar Christchurch terug gegaan en vanuit daar gevlogen naar Auckland. Hier werd ik opgewacht door de zus en zwager van mijn oma. Heel leuk om hen te ontmoeten en ik zou mijn laatste dagen bij hen verblijven. Op mijn laatste dag heb ik nog Liekesmee opgezocht en hebben we lekker gegeten bij een Nederlands restaurantje. We smikkelden van de patatjes speciaal en oorlog, croquettes, frikandellen, kaassoufflés en poffertjes.

Nu kijk ik erg uit om naar Fiji te gaan. Tijd geleden dat ik in bikini op een strand lag. Even werken aan mijn aboriginal/maori/fijiaanse kleurtje. Tot snel Holland ik duik nog even onder!

  • 30 April 2014 - 20:28

    Esther Hamoen:

    Nou... we zijn de daagjes aan het aftellen hoor :)
    Als je de luxe hebt dat je sommige plaatsen al voor een tweede keer bezoekt, dan wordt het hoog tijd dat je weer terug naar huis komt, hi,hi..
    Je snapt wel... er wordt hier op je gewacht ;)
    Geniet nog even van de laatste daagjes en doe de groetjes aan de family Schneider.
    Lekker zonnennnnnnnnnnnnnnnnn
    xx mams

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Yiri

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 12420

Voorgaande reizen:

26 December 2013 - 09 Mei 2014

Backpack trip

Landen bezocht: