Canberra, Melboune en Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Yiri Hamoen - WaarBenJij.nu Canberra, Melboune en Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Yiri Hamoen - WaarBenJij.nu

Canberra, Melboune en Cairns

Blijf op de hoogte en volg Yiri

07 Januari 2014 | Australië, Cairns

Ja daar zijn we weer! Ondertussen is het een nieuw jaar. De beste wensen nog allemaal! We hebben oudjaarsdag doorgebracht op, volgens het hostel, de beste plek van heel Sydney... Mrs Macquaeries Point met daarbij uitzicht op zowel het Opera House en de Harbour Bridge. We kwamen om 10 uur 's ochtends aan bij het park waar zich al een hele mooie rij gevormd had. We besloten maar achteraan aan te sluiten en hoorde dat dit nog niet eens de helft was van wat er verwacht werd. En inderdaad de rij groeide en groeide. Na 4 uur (ja je leest het goed) in de brandende zon te hebben gestaan, konden wij het echte park betreden op zoek naar een mooie plek. We hadden in de rij drie Nederlanders ontmoet en besloten de dag samen door te brengen. Toen begon het wachten tot middennacht. Rond 11 uur gingen we op zoek naar plekjes met mooi uitzicht, want tot nu toe hadden we gewoon onder een boom gezeten zonder enig uitzicht op de haven. Gelukkig waren de andere Nederlanders daar zeer gedreven en voornamelijk ook zeer fanatiek in, waardoor we een hele mooi plek wisten te bemachtigen. Opeens was iedereen aan het aftellen en begon het spektakel. Prachtige show, heel indrukwekkend en vooral heel gaaf om erbij te zijn. Toch was het echte Oud en Nieuw gevoel er niet. We misten familie/vrienden, oliebollen en zelfs de kou haha. Anyway het nieuwe jaar was begonnen!

De eerste dagen van het jaar hebben we wat rond gehangen op het strand en in parkjes, maar we waren de grote stad wel een beetje zat. We vertrokken met de bus naar Canberra (de hoofdstad van Australië). De reis duurde 3.5 uur en nog in de ochtend arriveerden we op onze bestemming. Eerst maar een hostel zoeken, want zo'n backpack op je rug is niet heel comfortabel. Zeker Yiri is nog niet sterk genoeg in haar rug en schouders om dat ding elke keer mee te zeulen en haar heupen zijn er zelfs beurs van. Dat even terzijde.... Een hostel was snel gevonden, beetje duur maar ach. Op naar de stad en bekijken wat we konden doen. Nou niet veel dus, wat vonden wij dit een saaie stad! We zijn maar naar het parlements gebouw gegaan, ja serieus. Nou daar waar we het ook al snel weer beu dus deze cultuurbarbaren besloten om de volgende dag maar weer te vertrekken naar hopelijk een leukere stad: Melbourne.

In de luwte van de nacht met het vliegtuig naar Melbourne. Whoehoeeeeeeeee, kom je daar aan roept de captain om dat het 11 (!) graden is. Waar hadden wij onze lange broeken ook alweer gelaten?! Ook hier weer op zoek gegaan naar een hostel. Aangezien de vorige nacht toch iets te duur was, besloten we nu niet de eerste de beste hostel te boeken. Hostel nummer 1 was leuk, maar ook redelijk aan de prijs dus op naar de volgende. Hostel nummer 2 zag er niet heel chill uit aan de buitenkant, maar soms zijn dat juist de best bewaarde geheimpjes van de stad. De prijs was 5 dollar goedkoper en we dachten: doe eens gek! Dat doen we dus ook nooit meer. Wat een ramp, we deden onze kamer open en werden er stil van... Smoezelige kamer, bedlinnen vol vlekken, kapotte bedden, matrassen die 10 jaar geleden al niet meer herkend werden als matras en over de badkamers nog maar te zwijgen. We besloten om als echte backpackers dit te overleven en zouden maar niet gaan douchen de komende dagen. Ja inderdaad dagen, want natuurlijk hadden we voor twee nachten geboekt. Snel ontvluchtten we het hostel om de uitgespaarde 5 dollar op te maken aan thee en lekkernijen om onszelf nog een beetje te verwennen. We boekten voor de volgende dag een tour voor de Great Ocean Road en kwamen achter ons talent: uitzoeken, onderzoeken en plannen. Dit talent zouden we dus vanaf heden inzetten om hostels te vinden in plaats op de bonnefooi. Uiteraard hebben we weer een city tour gedaan, onze enige stabiele factor in dit onstabiele leven. Daarnaast zijn we in een gebouw met 88 verdiepingen geweest voor een 360 graden uitzicht over de stad. Toen was het tijd voor het avond eten, wat we zo lang mogelijk probeerden te rekken zodat de tijd in het hostel zo kort mogelijk was. Bij terugkomst in het hostel bleken onze twee roommates hetzelfde over het hostel te denken en hebben we er hartelijk om kunnen lachen, maar wel voor eventjes dan.

De volgende dag vroeg opgehaald voor de tour. Wat gaaf! Hiervoor waren we naar Australië gekomen. Prachtige route, wauwie. We hadden een gids die heel veel en heel interessant kon vertellen. We hebben nog koala's gespot en een regenwoud in getrokken en ja het ging keihard regenen. Helemaal doorweekt kwamen we bij het busje terug en weer hadden we het koud, grrrrr. We zijn doorgereden naar de bekende trekpleister the twelve apostles, waar gelukkig de zon weer voor ons ging schijnen. Na een lange dag met heel veel mooie indrukken zijn we afgeleverd bij ons horror hostel voor de laatste nacht.

Overleefd! We hebben het overleefd! De stad ingetrokken om nooit meer naar het hostel terug te keren. Met alweer de backpacks op hebben we alweer gezocht naar een park om daar de dag door te brengen. We zouden namelijk pas 's nachts vertrekken met het vliegtuig. Nu hadden we wel heel de dag de tijd om ons talent optimaal te benutten: het zoeken van hostels op de volgende bestemming Cairns. Dat ging ons goed af en was het tijd om te relaxen. 'S avonds zijn we op ons gemakje naar het vliegveld gereisd om daar de rest van de avond proberen door te komen. Wat duurt dat lang zeg wachten op een saai vliegveld tot 02.20 uur, maar chill, relax and be cool dan kom je er wel.

Welkom in Cairns en hallooooo hitte! Subtropisch klimaat hier rechtsboven in Australië. Na Melbourne met haar onvoorspelbare weer en wisselende temperaturen, was dit letterlijk een warm welkom. Kapot van onze vlucht en gebroken nacht kwamen we in het paradijs. Ons talent heeft ons niet in de steek gelaten. We kwamen op een 8 persoonskamer die voor ons alleen was. Schone, opgemaakte, goed uitziende bedden werden door ons besprongen om wat uurtjes slaap in te halen. Na wat slaap was het tijd om te douchen. Holladiejeee, extreem vet haar, weg ermee!! Eindelijk voelden we ons weer herboren. We hebben direct maar wat tours geboekt voor de Great Barrier Reef om te snorkelen en morgen gaan we het regenwoud in voor een tocht tussen de krokodillen en ander Wildlife. Leuk! De rest van de dag zijn we heerlijk naar een lagoon geweest om helemaal te relaxen en te genieten van onze welverdiende rust.

Het is een extreem lang verhaal, sorry, maar er is ook weer extreem veel gebeurd. We hopen dat dit tot jullie verbeelding spreekt, maar zullen nog wel wat foto's uploaden om voor de visuele mensen onder jullie ook een beeld te scheppen :) Tot horens en groetjes de Bear Grylls Girls.

• 07 Januari 2014 - 13:38

Huib:

Hi Kirsten & Yiri, leuk om jullie ervaringen te lezen! Grappig dat jullie hetzelfde idee hadden bij oud&nieuw; zonder vrienden en familie is het net niks. Jullie hebben iig wel een gave vuurwerkshow gezien dus dat scheelt. Ik ben ook een keer met mijn neus tegen de muur gelopwn met een slecht hostel. Ik regel nu altijd een hostel van te voren op booking.com of hostelworld.com. Sites werken erg fijn, je kunt vergelijken en het scheelt (heel veel) gedoe bij aankomst haha. Geniet ervan, groetjes!

• 07 Januari 2014 - 16:25

De Kempies:

Hoi Kirsten en Yiri,

Wat is het toch leuk om jullie verhalen zo te lezen . Alsof we mee zijn. (was het maar zo) In de paar weekjes dat jullie daar zijn hebben jullie al heel wat gezien. Hoop dat jullie lekker blijven genieten, dan genieten wij thuis wel van jullie verhalen.
    Nog heel veel plezier.
    Ruud Mirjam, Anouk en lars de Kemp

• 07 Januari 2014 - 20:08

Esther :

Zo meiden,
    Dat lijkt wel een rollercoaster aan ervaringen

• 07 Januari 2014 - 20:40

Esther:

Nou.. eerste reactie kwam niet goed door...
    Dus nu een tweede poging...
    Fijn dat jullie de regie weer in eigen hand genomen hebben

• 09 Januari 2014 - 16:56

Michel:

Hey Yit en vriendin,

Niet te veel genieten heh, anders worden we dadelijk nog jaloers ;) Zijn we al hoor!
    Jullie boffen maar, hier is het koud en het begint winter te worden.

Ik zal jullie verslagen wel blijven volgen hoor!
    Veel plezier en hopelijk veel schone hostels.
    Je oompie

• 10 Januari 2014 - 13:17

Patrick:

Mooi om jullie belevenissen op deze manier te kunnen volgen. Geniet ervan!

• 10 Januari 2014 - 17:51

Esther Hamoen:

Hallo meiden,
    Nu even een poging vanaf de computer, want mijn tablet geeft maar één zinnetje door... grrrr zit ik voor Jan met de korte achternaam een heel verhaal te typen :(
    Jullie moeten nog een dikke knuffel hebben van oma Juultje. Ze kwam vandaag met de fiets naar Bodegraven (stoer hè!)
    Wat oud en nieuw betreft... de oliebollen liggen in de vriezer, dus we vieren het gewoon opnieuw in mei als jullie terugkomen :)
    Veel succes met jullie tocht naar Brisbane met de campervan..... eerst naar links, dan naar rechts en dan weer naar links kijken voordat je oversteekt hè! hi,hi.. moeders leren het nooit af :)
    Liefs en knuffel voor jullie allebei!!